26 juni 2010

Utdrag ur dagboken:

~17

Så var man i Accra.

Vaknade halv 6 som vanligt, eller tidigare än så – det var fortfarande mörkt ute. Åt en handfull söta flingor till frukost för att kunna ta Malarone. Sen kom taxin.

Alla barnen kom ut och vi kramade om dem. Lagom obekvämt; större delen av dem bara stod stelt och tittade på oss. Bebe började gråta… stackars liten. Även Afutu, Confidence och Gifty grät (det är de tre äldre barnen på barnhemmet, alla runt 13 år). De som var 6-8 år gamla verkade mindre brydda och Adowa, som är för liten för att förstå, bara skrattade.

Alwin åkte med oss i taxin till Abam och hoppade där av. Han skakade hand med oss genom fönstret och försvann sedan snabbt. Han gillar inte avsked.

Taxin tog oss till Nyanoa och där tog vi tro-tro till Mankron, och därifrån till Kasoa. Vi körde förbi en skola med en massa lekställningar utanför och jag tyckte att det såg så härligt ut och att barnhemsbarnen borde få leka där – och så såg jag på skylten att det var den skola Bebe är tänkt att gå i om allt går i lås. Whoo! Såg väldigt fint ut.

Tog oss med fullproppad tro-tro från Kasoa till Accra. Tog inte särskilt lång tid och hela resan, inklusive de sista två taxiresorna för att komma till Sytos dörr, tog lite över 3 timmar. Vi var på Syto nån gång mellan halv 10 och 10.

Efter att ha dumpat våra ryggsäckar på Syto gick vi bort till Oso Street, nicknamed Oxford Street. Det är stora (…) shoppinggatan i Accra. Betydligt mer turistigt än något annat vi sett i Ghana, även om det fortfarande är tydligt att det är Ghana. Finare butiker blandas med efterhängsna gatuförsäljare.

Oso "Oxford" Street i Accra

Vi började leta mat eftersom ingen av oss ätit nåt ordentligt på hela dagen. Hittade en helt okej restaurang där jag åt spagetti bolognese (tredje gången den här resan, godast hittills) – barnportion för att orka hela :)

Gick en bit till, till gatans slut och tog sedan taxi till “Art Center”. Där var det trångt med tusen stånd som sålde samma saker allihopa och där alla försäljarna drog i och ropade efter en. Vi köpte ingenting, jag var inte sugen på något. Det är inte riktigt min stil.

Glass på Cream Inn

Taxi tillbaka. Gick till Cream Inn, en glassbar som såg riktigt amerikansk ut, och åt god glass. Tog därefter våra väskor på Syto och gick till ett internet café. Satt där i två timmar.

Åt två mango under eftermiddagen, ljuvligt goda.

Nu bor vi på Salvation Army Hostel, alltså Frälsningsarmens hostel. 6 Cedi/natt/person. Sex sängar i ett rum, alla upptagna. Strax ska vi iväg och äta middag på restaurangen Paloma, ett ställe S lovordar.

Salvation Army Hostel; här skrivs det dagbok för fullt

21.30

Vi VAAAAAAAAANN! Whoooo!

Ghana vann över USA med 2-1 efter en lååååång match. Jag har suttit genom min första fotbollsmatch och enda anledningen till att det var kul var att stämningen var helt underbar. Det jublades så fort… ja, så fort USA inte hade bollen.Och när Ghana gjordef örsta målet efter 7 min… skriiiiiiiiik! Tuuuuuut!

Nu tutas det friskt i hela Accra. Yay!

Nu ska vi sova i ett hostellrum som visar sig ha kackerlackor… Mysigt.