Stockholm

Hemma igen från en helt underbar helg i Stockholm. Det var ju så skönt att jag stannade ett dygn extra.

Tre månader sedan jag träffade mamma och pappa sist. Det finns en gräns på hur länge jag kan gå utan dem, verkar det som, och tre månader är gränsen. Ville verkligen hälsa på dem. Nu när de har flyttat till Stockholm är det hela ännu smidigare än det var när de bodde i Malmö – det tar lite under två timmar, förutsatt att tåget går som det ska, att ta sig dit. Mor och far har dessutom hittat en lägenhet som ligger tre minuter från Centralen i hufvudstaden, så det är snabbt och effektivt.  SJ imponerade i fredags genom att inkomma några minuter tidigt till stationen (de tog igen det idag genom att vara 20 min sena till Linköping, efter fel med datorerna som gjorde turen extra skumpig och svajig).

Pappa jobbade så mamma och jag hade eftermiddagen i fredags till att göra stan. Jag hade en smärre lista på saker jag behövde – såsom nya skor, eftersom de gamla skorna jag älskat inte hade ett uns färg kvar och höll på att trilla i bitar, och en ny vårjacka eftersom den jag använder är många år gammal. Ett par jeans var också på önskelistan, så innan dagen var slut hade jag prövat mig igenom två dussin par jeans. Valde medvetet att klä mig i kläder som gick snabbt att ta av och på när jag åkte från Linköping…

På kvällen åt vi riktigt god mat på Grill, där jag fick oxfilé. Mmmm! Minns inte när jag senast åt oxfilé, men åh vad gott det är (nej, jag kommer aldrig bli vegetarian). Trevlig restaurang dessutom, rolig med olika teman i olika delar av restaurangen. Vi satt i biblioteket – fanns också en cirkus, och en fransk del, med flera. Det är dock en och samma restaurang, med samma mat överallt.

Gick hem och åt Ben ‘n’ Jerrys till efterrätt. Mums.

Skulle egentligen åka hem igår men det var som sagt alldeles för nice att vara med mamma och pappa och ha mentalt ledigt från skolan, så jag stannade. Vi gick två rundor, först i stan då vi åt lunch på en restaurang vars främsta fördel, trots den väldigt goda maten, var att den låg i lä och i sol och det var som att sitta ute mitt i sommaren, så varmt det var där. Alldeles, alldeles underbart. Åt kräftor, och carpaccio, och pumpasoppa. De två senare var pappas respektive mammas mat, men jag fick smaka. Mer mums.

Mamma och jag :)

Var hemma om en liten stund och gick sedan ut igen. Gick längs Strandvägen ner till… eh… Djurgården? Där där Gröna Lund ligger i alla fall. Stockholms geografi är inte min starka sida. Där var fint och vatten och jag kom fram till att jag saknar vatten. Tinnerbäcken fyller inte riktigt kvoten för någon som är van vid att ha havet tio minuter bort.

Ute på promenad.

Gick hem igen och var vid det lagom trötta efter allt promenerande. Jag pluggade en stund och sedan blev det ljuvligt god fisksoppa till middag, och en repeat på BnJ’s till efterrätt. Precis innan läggdags uppdaterade lillebror sin Resedagbok, vilket ledde till att vi alla kunde konstatera att även han verkade ha ett väldigt hårt liv. (Fest-fest-mycket-seriösa-acting-classes-fest-träna-fest).

Morgonen var lugn. På Centralen när jag skulle på tåget stötte jag på den eminente Lunda-H, som, visade det sig, också skulle med tåget men givetvis hela vägen till Lund. Efter biljettkoll flyttade han således fram till platsen bredvid min, eftersom den råkade vara tom. Blev en mycket trevligare resa än att enbart sitta försjunken i Rörelseapparatens anatomi.

På tåg ser man lite original. Eller o-original, as the case may be – i detta fall var det den typiske dryge stockholmaren, som inte är det minsta originell. Backslick, solglasögon. Iphone med handsfree, gick och snackade. Gick in på toa, fortfarande snackandes, kom ut från toan lite senare, fortfarande snackandes. Sa på riktig stockholmska, “Men jag faaaattar inte varför hon inte gillar miiiiig. Asså, det är bara därför jag gillar henne.” Och så vidare.