Roadtrip, del 5: Los Angeles och Highway 1

På fredagen hade jag lagt in en dag i Los Angeles, med besök på Walk of Fame och vad vi nu kunde tänkas tycka var trevligt. Det blev tyvärr resans sämsta dag på grund av den horribla LA-trafiken.

Från Santa Clarita åkte vi till Santa Monica, där det finns en halvberömd pir som vi gick ut på. Redan där var det mest bara mycket folk och massor av turistställen, men vi tog några trevliga bilder i alla fall. Vi skulle sedan till Boardwalk, men det kostade $20 att parkera även om vi bara skulle vara där en halvtimme, så vi skippade det och åkte vidare (dagen därpå körde en galning i hög fart ut på Boardwalken och körde ihjäl en kvinna som var på smekmånad. Något obehagligt.). Vi körde på Rodeo Drive och kollade alla galet dyra bilar som körde och stod parkerade där, och sedan tog vi sikte på Hollywood. Trafiken var hemsk och det tog väldigt lång tid. Till slut parkerade vi en bit från Walk of Fame och lillebror och jag gick till Chinese Theatre där de största stjärnornas stjärnor är, medan L pausade med en glass eftersom han var trött efter körandet. Jag tog bild med Britney Spears stjärna.

[soliloquy id=”3646″]

[soliloquy id=”3656″]

Vi sa farväl till lillebror som tog tåget till sin kompis och så styrde jag och L kosan mot Malibu. Vi hittade en riktigt mysig restaurang, Tra Di Noi, som en gång i tiden var en kändistät restaurang men numera mest bara hade väldigt bra mat. L åt en skaldjurspasta som jag tiggde till mig andra hälften av. Han är snäll, min man.

Vi körde sedan vidare på början av Highway 1 och hittade till vårt motell – ett ganska kasst Motel 6 som jag aldrig skulle rekommendera för någon.

På lördagen åkte vi vidare på Highway 1. Innan dess hann vi åka in till Santa Barbara där det visade sig vara någon sorts festival kallad Fiesta!. Denna inkluderade en lång parad. Det var tydligen tradition att köpa äggskal med konfetti i och L var inte sen att anamma denna tradition – någon dollar senare hade han fem ägg och fyra av dessas innehåll fick jag över mig. Konfetti överallt. Jag fick också en blomma att ha i håret. Efter mycket letande efter något vettigt blev det Subway till frukost.

Vi åkte vidare och stannade där vi kände för, bland annat på två stränder. Vi hittade till Solvang, en liten wannabe!Danmark-stad mitt ute i ingenstans med vinprovningsbutiker och mycket godis och glass. Jag och L var ute efter vettig lunch, men av det fanns det inte särskilt mycket. L fick i alla fall vara med på en vinprovning och köpte med sig ett portvin hem. På vägen ut från Solvang hittade vi en restaurang med södern-tema där man fick hur mycket mat som helst. Vi åt biff och L fick prova något han verkligen velat testa – Root beer float. Jag tycker att det är vidrigt (Root beer är en typ av läsk, och en float är att man lägger i en kula glass i läsken. Ick.), och L var inte heller särskilt förtjust.

[soliloquy id=”3660″]

Vi körde vidare genom vackra landskap hela vägen till hotellet, Rancho Tee Motel i Atascadero, som var trevligt och inte så mycket mer. L badade i hotellets iskalla pool.

Söndagen tillbringades helt på Highway 1. Vi började med att skippa hotellets ”frukost” (kaffe och kaka) och åkte istället till IHOP, International House of Pancakes. Där var servicen så dålig att det tog 45 minuter att få några pannkakor och allting var givetvis så sött att man fick hål i tänderna av att bara titta på det. Men jag ville testa IHOP eftersom jag aldrig varit där.

Vi körde mot Carmel och Monterey, där vi skulle äta middag respektive bo. Vi stannade på ett helt gäng ställen och tittade på utsikten som var slående vacker, och på sjöelefanter (elephant seals) som låg på stranden – de såg ut som gigantiska mördarsniglar, tyckte L och jag höll med.

Mängder med snirkelvägar blev det. Jag har klarat mig igenom resan med dels seabands runt handlederna, dels tuggummi i munnen, och dels åksjuketabletter. Körde denna kombo även på Six Flags för att slippa bli åksjuk av berg-och-dalbanorna (det hade ju varit hemskt trist). Det har fungerat riktigt bra och jag har helt sluppit åksjuka.

Vi kom till Monterey vid halv fyra-tiden och åkte, när vi laddat av bagaget och bytt om, till The Restaurant at Mission Ranch som vi fick ett presentkort till på vårt bröllop av Ls blivande kollegor på ryggkliniken. Där satte vi oss i baren i väntan på att få sätta oss till bords, och vi tog varsin drink. Klockan fem fick vi sätta oss till bords ute och det var kyligt men väldigt vackert. Vi tog in tre förrätter – jätteräkor, getost och lax – och tre huvudrätter – hummer/oxfilé-kombo (L), en dagens fisk (jag), samt blåmusslor (delade). Servitrisen tittade på oss som om vi vore galna och sa, ”Det där är mycket mat”, men när det väl kom in åt vi faktiskt upp det allra mesta. Av förrätterna fanns ingenting kvar och bara väldigt lite fanns kvar av huvudrätterna. Det var gott och riktigt mysigt.