Helg i Malmö!

Solen skiner in genom fönstret i ett enormt soligt Malmö. Himlen är klarblå och det är kallt i skuggan men varmt i solen. Jag har spenderat en underbar helg med underbara föräldrar och underbara kompisar i denna min hemstad. Om mindre än en timme tar jag tåget hem igen och det var det en person här som kommenterade om – jag kallar Linköping för hemma. Jag kallar dock Malmö hemma också, så det är inte riktigt exklusivt…

Eftersom jag varit lite nere de senaste dagarna i Linköping tyckte pappa att det var en bra idé att jag kom hit. Jag hade haft planer på det, men det gällde nästa helg när tentan är gjord. Det passade dock inte lika bra eftersom föräldrarna åker på semester på fredag. Så, det blev lite snabbt bestämt att det blev denna helgen.

Fick chans att se föräldrarnas nya sommarhus (“golfhus”) i Barsebäck, inte överdrivet många metrar från golfbanan. De köpte det i somras och där är väldigt fint. Den har till och med en öppen spis, så jag fick sitta och värma mig vid en sprakande brasa för första gången sedan jag flyttade hemifrån (huset vi bodde i då hade öppen spis). Mamma serverade gösfilé med bacon vilket var grymt gott och en äppelkaka med den sedvanliga “Jag vet inte hur det här kommer smaka”-varningen som hon alltid ger, vilken alltid är onödig eftersom allt och det mesta hon lagar är otroligt gott. Så även äppelkakan.

Igår var vi ute och gick en runda i friluftsområdet – det var för kallt för golfbanan att golfas på, eftersom det var frost på greenerna – vilket också var skönt. Satt sedan och solade på trädäcket vid huset, för inne i ett hörn var det alldeles stilla och väldigt varmt och trevligt.

Pappa körde mig sedan till Lund, där jag träffade H som jag inte träffat sedan E och Ns bröllop i somras, men det var väldigt roligt att träffa honom igen. Han underhöll mig sedan resten av eftermiddagen och kvällen, med promenader, mat på asiatiskt ställe, en stund på en bänk i parken, och pizza på kvällen. Mängder med prat. Diskussion om betygens tveksamma funktion som urvalskriterium för högskolestudier, bland mycket annat.

I förmiddags ringde en annan kompis och frågade om vi kunde ta en fika, så efter frukost gick vi ut en runda på stan. Det har varit otroligt bra väder hela helgen, om än kallt, vilket lett till mycket gående. Tur det, med tanke på lördagens mer tveksamma näringsintag :) Fortsatte med ytterligare en promenad med mamma och pappa, ut om Västra hamnen (hav! Det finns inget hav i Linköping!) och tillbaka hem igen. Väldigt mycket annat folk som också tyckte att en promenad till Västra hamnen kunde vara en idé på en söndagseftermiddag.

Middag hemma – mammas köttbullar med potatismos – och nu är klockan halv sex, vilket betyder att det är 44 minuter tills tåget går. Jag hyser vissa förhoppningar (men knappt förväntningar) om att vi ska vara i Linköping i tid idag, så att jag inte kommer i säng alltför sent. Det är ju trots allt tenta imorgon och om inget annat så är det väl en bra idé om jag är vaken då.

Tack till alla som varit med och gett mig en underbar helg! :D