Roadtrip, del 3: San Diego

Efter Disney gick färden söderut, mot San Diego. Innan vi lämnade Anaheim åkte vi förbi Honda Center, en hockeyarena som L gärna ville se. Han fick se den utifrån men fick inte gå in, till hans besvikelse. Istället åkte vi vidare och letade en bra stund efter något bagelställe, eftersom jag ville ha det till frukost. Vi hittade ett, långt om länge. Utöver bagel blev det två väldigt goda smoothies som jag och L delade. L ville inte ha bagel utan gick till Subway, som var något av ett backupställe under hela resan när vi inte hittade något annat vettigt att äta.

Körningen till San Diego var enkel. L fick dock syn på några stridsvagnar och tyckte att vi skulle göra en detour för att se dem. När vi körde av kom vi dock nästan direkt in på marine corp-basen Camp Pendleton, så det blev en U-sväng och lite pinsamt.

[soliloquy id=”3598″]

L älskade San Diego redan innan vi kommit in i staden – redan på motorvägen kunde han nämligen se inte ett, inte två, utan tre stridsfartyg. Dessutom susade det förbi militärhelikoptrar. Hur kunde han göra något annat än att tycka om ett sådant ställe?

Hotellet vi bodde på, Gaslamp Plaza Suites, hade ett fantastiskt läge men mikromala rum. Sängen fick plats, inte så mycket mer. Vi la av oss allt bagage och gick sedan ut på upptäcktsfärd. Gick ner till hamnen, såg San Diego Convention Centre och gick längs vattnet. Vi åt på en restaurang ute på en pir och fortsatte sedan bortåt. Jag visste att det låg ett stort hangarfartyg, USS Midway, lite längre bort och när vi såg det spärrades Ls ögon upp – än mer så när han insåg att man fick gå ombord. Efter foton vid den staty som finns precis bredvid – Unconditional Surrender som är en staty av ett klassiskt foto från andra världskrigets slut – gick vi ombord på USS Midway. Det blev två timmars utforskning av fartyget (sedan stängde det) och vi var de två sista som fick gå med upp på en tur över the bridge och diverse annat som L tyckte var spännande.

På vägen tillbaka till hotellet köpte vi varsin San Diego-sweatshirt. På kvällen frågade vi om rekommendationer om någon bra fiskrestaurang i receptionen och fick två. Den vi valde, Osetra Fish House, visade sig servera resans bästa middag. Jag åt en gräddig mozzarella med tomat till förrätt, L fiskcarpaccio. Till huvudrätt en havsabborre för min del, ljuvligt god, medan L åt tonfisk.

Efteråt köpte vi choklad i lösvikt och mumsade i oss det på rummet.

[soliloquy id=”3582″]

På onsdagen lämnade vi San Diego och åkte mot Los Angeles igen. Vi åt först frukost på hotellet (där det fanns söta flingor, mjölk, bagels, bröd, några söta pålägg och cream cheese, samt dricka, så det var socker så det förslog). Det var dock en trevlig takterrass att sitta på.

Vi tog bilen ut till Coronado Island, den lilla ön utanför San Diego, och gick en kort runda på stranden där. Vädret var dock trist så vi blev inte långvariga utan fortsatte mot LA igen. På vägen stannade vi på Las Americas, en outlet precis på gränsen mot Mexiko. Vi såg då också en av de festligaste vägskyltarna – ”Guns are illegal in Mexico”. På Las Americas shoppade vi lite – två par skor och en klänning till mig, en Lacoste-tröja till L. När vi tröttnade satte vi oss i bilen igen. Första timmen mot LA gick bra men sedan hamnade vi i ker och det tog närmare tre timmar in till LA. Väl där hämtade vi min lillebror i downtown.

Vi körde direkt ut till Santa Clarita där vi bokat vårt hotell, Holiday Inn Express Hotel & Suites Santa Clarita. Helt okej hotell som framför allt låg nära vårt mål för nästa dag – Six Flags. Vi åt middag på Olive Garden, där de serverade hur mycket mat som helst.