18 juni 2010

Utdrag ur dagboken:

Så är vi i Brenu. Brenu Beach. Och beachen är verkligen riiiiktigt trevlig. Stor, lång och helt folktom sånär som på nån enstaka bybo. Solen skiner och tar, tror vi (syns inte så mycket bränna än, men något är alltid mer än inget). Jag och C gick en runda fram och tillbaka och kände på vattnet och småpratade i en halvtimme. Det var oväntat varmt i vattnet, men det är så starka strömmar att man inte bör bada. Resten av tiden – totalt kanske två timmar – har vi mest legat, utom jag som stod en halvtimme eller mer vid vattenbrynet och tittade på vågorna som slog in. Mycket vågor.

Vaknade av väckarklockan (!) kl 6 imorse. Åt lite bröd med marmelad – en skiva – till frukost och drack vatten. Tog taxi och sedan tro-tro till Kakum National Park och köpte biljetter till “Canopy Walk”. Den började först kl 9 (vi var där 8), så vi gick och tittade på den lilla utställningen de hade och satt och pratade. Kl 9 var det dags. Tio minuters uppförsbacke för att ta sig upp till trädtopparna, med guide. Vi var 8 personer i gruppen, så det var lagom.

Själva gångbroarna var ganska freaky. 30 cm breda, 30-40 m långa, med nät på sidorna att hålla sig i. Det svajade rejält. Vi var ungefär 40 m över marken – gick bland trädtopparna, som namnet antyder. Det var en upplevelse, även om omgivningen mest var en herrans massa gröna träd.

Camilla och Carin på Canopy Walk

Camilla på Canopy Walk

Kakaofrukt!

Köpte en kakaofrukt på vägen tillbaka och delade den. Gott.

Sen skulle vi ta oss hem. Efter 20 min väntan (och viss stress eftersom klockan började bli mycket och vi skulle vara utcheckade från hotellet kl 12) och bara fulla tro-tros som rullade förbi tog vi till sllut en taxi. Kom till hotellet 11.40, samlade ihop våra grejor och checkade ut. Ida, som också är volontär, kom dit. Hon ska vara med oss till söndag. Ida bloggar också om Ghana.

Gick till taxistationen i Cape Coast och prutade ner priset på en resa hela vägen till Brenu Beach (40-50 min körning) till 10 Cedi totalt, och slapp därmed dubbla tro-trobyten och annat tjafs.

Väl här var vi inte direkt överväldigade av standarden på rummen, men de kostade bara hälften (30 Cedi/rum) av vad vi trodde. De funkar att sova i. I toan simmar det småkryp och duschen funkar tveksamt, och här är inga lakan, meeen. Stranden är som sagt bra. Underbar. Vi ska snart leta upp lite mat.

Åt vår jättemango som vi köpte igår, när vi satt på stranden. Riktigt god. Smakar inte som pyttemangona vi har hemma.

Mat är inte högprioriterat. Jag har ätit min frukostmacka, 1/3 kakaofrukt, 1/3 mango och vad-det-nu-blir till middag idag, och jag kan inte påstå att jag är hungrig. Igår kväll åt vi dock god mat, på Kokodo i Cape Coast. Jag åt spagetti bolognese (stark) och sen mådde jag sådär efteråt. Man blir lite nervös över att äta mat då.

Brenu Beach

Kom att tänka på saker när jag stod och funderade vid vattenbrynet i eftermiddags. Saker som att jag är KLAR med basåret. Klar. Kollade studera.nu igår och alla kurserna ligger där (tillsammans med alla mina högskolepoäng ^^). När jag (förhoppningsvis) börjar skolan till hösten, då läser jag faktiskt till läkare. Allt jag läser från och med nu är för att jag ska kunna jobba som läkare.